W jaki sposób przedstawić matematykę w przedszkolu, aby dzieci przyjęły ją z entuzjazmem i radością?

Odpowiedź jest bardzo prosta: „jak zabawę”. Z zabawy płynie najbardziej wartościowa nauka dla dzieci. Bez stresu, strachu przed nauczycielem, przekonania „ojej, nie będę umiał, to za trudne”, wzajemnego porównywania się i swoich umiejętności z innymi dziećmi. W takiej właśnie beztroskiej, bezpiecznej atmosferze dzieci chłoną wiedzę jak gąbki wodę. Co więcej, ta wiedza nie znika wraz z końcem zajęć. Zostaje. Zostaje też jeszcze jedno ogromnie ważne przekonanie w głowach dzieci: „to było fajne!”.

O ile odpowiedź na tytułowe pytanie jest bardzo prosta, o tyle wykonanie już takie nie jest. Nie wszyscy mamy ten dar przeobrażania zajęć w super zabawę.

Przed nauczycielami w przedszkolach stoi bardzo trudne zadanie… i właśnie tutaj… z pomocą przychodzą matematyczne zabawki edukacyjne np. klocki newmero ;).
Historia tych klocków, dlaczego powstały, kto je wymyślił i dla kogo jest bardzo ciekawa. O tym napiszemy następnym razem. Na razie chcemy Wam tylko powiedzieć, że powstały z miłości do dziecka i do matematyki. Rzeczy, które rodzą się z miłości są zawsze wyjątkowe. Takie też są klocki newmero.
Gdy dzieci biorą je pierwszy raz w ręce od razu zaczynają próbować coś z nich zrobić. Najbardziej kuszące są dla nich 2 elementy: liczbozłączka, czyli ta poszarpana prawa i lewa krawędź każdego klocka i guzik sumator.
Pozwólcie dzieciom odkrywać newmero i matematykę jednocześnie, na własną rękę, tak jak potrafią, w ich własnym, niepospieszanym tempie. Newmero to proste klocki, na pierwszy rzut oka to plastikowe tabliczki prawie jak tabliczki Marii Montessorii, ale trochę „udziwnione” i te „udziwnienia” wciągają dzieci najbardziej :D.

Liczbozłączka to sposób na dopełnianie do 10. Jeśli 2 klocki pasują do siebie idealnie wówczas oznacza to, że ich suma to 10, 100 lub 1000, w zależności od koloru użytych klocków. Wyraz twarzy dziecka, któremu udało się połączyć 2 klocki liczbozłączką jest bezcenny :D. Od razu próbuje kolejne i kolejne i kolejne. Potem pyta: dlaczego tak, dlaczego 6 i 4 pasują a 8 i 9 nie? Kiedy jedne dzieci usilnie pocierają krawędziami klocków, inne kładą jeden klocek na drugim. Budują liczby albo przyglądają się liczykształtom i temu jak się układają na całej kupce klocków. Czego się uczą? Sortowania, porządkowania liczb, rozróżniania ich wartości, określania gdzie jest mniej a gdzie więcej… to wszystko szalenie ważne umiejętności. Z newmero dzieci zdobędą je znacznie szybciej bo te klocki angażują dodatkowo zmysł dotyku.

W przedszkolu newmero przyda się w każdej grupie wiekowej. Najmłodsze dzieci, które nie rozpoznają jeszcze liczb mogą się ich nauczyć. Zaczną kojarzyć cyfry z ich nazwami i z ich wartościami. Na tym etapie może się przydać zabawa w łowienie cyferkowych rybek.
Kolejnym krokiem będzie porównywanie wartości klocków. Jedne mają więcej wystających kuleczek czy trójkątów, a inne mniej. Gdy złożyć je jeden na drugim będzie widać, która wartość jest mniejsza, a która większa i o ile.
Możemy również prosić dzieci, aby do dwóch złożonych klocków dodały kolejny, taki, który będzie miał więcej liczykształtów niż ten mniejszy, ale mniej niż ten większy. Czyli będzie pasował pomiędzy. Gdyby zadać pytanie „poważniej” powiedzielibyśmy „znajdź cyfrę z przedziału <X,Y>. To już wyższa matematyka, a tu proszę… znają ją 3-4 latki.
Idąc dalej możemy budować liczby, dodawać, odejmować. Dodawać z przekroczeniem progu 10 lub bez, odejmować również. Układać sekwencje kolorystyczne i liczbowe. Możemy tworzyć łańcuszki liczbowe, matematyczne węże i tak dalej…

Bardzo serdecznie zapraszamy Was do obejrzenia naszego krótkiego filmu, w którym pokazaliśmy część zabaw jakimi nauczyciele mogą zająć dzieciaki w przedszkolu. Ponieważ wiemy jak trudno jest znaleźć czas na przygotowanie się do zajęć, chcieliśmy choć trochę ułatwić życie nauczycielom. Specjalnie dla nich powstała książka, zbiór zadań w pliku PDF do pobrania i sporo filmów pokazujących jak można się bawić newmero.