Dodawanie dużych liczb

Dodawanie w zakresie 10 to dla np. 7-8 latka już zwykle prosta sprawa. Dopełnianie do 10, dodawanie z przekroczeniem progu może sprawiać dziecku jeszcze trudności, a dodawanie dużych liczb? Takich np. trzycyfrowych? Większość dzieci w tym wieku powie, że to zbyt trudne, że się nie da, że nie rozumieją, albo że można wziąć kalkulator.

Naszym zdaniem wystarczy pokazać dziecku sposób, który go nie przerazi, a wręcz przeciwnie – rozbroi jego strach przed zadaniem.

Pomysłów na dodawanie dużych liczb z newmero jest kilka. Możecie też sami wymyślać swoje sposoby, swoje scenariusze zadań, które najlepiej dotrą do Waszego dziecka lub Waszego ucznia. My dzisiaj chcemy pokazać Wam jak przy pomocy klocków newmero i gry „tniemy liczby na plasterki” pokazać, że dodawanie nawet tak „niewyobrażalnie dużych” liczb jest możliwe.

Czego dziecko nauczy się korzystając z tego pomysłu?

  1. Nauczy się, że dodaje się jedności do jedności, dziesiątki do dziesiątek, setki do setek itd.
  2. Jak radzić sobie z przeniesieniem na kolejną pozycję
  3. Na czym polega system pozycyjny
  4. Przemienności dodawania
  5. Rozkładania liczb na setki, dziesiątki, jedności. Będzie potrafiło powiedzieć ile setek, dziesiątek, jedności jest w danej liczbie. Z newmero to widać od razu.
  6. Szybko dokonywać obliczeń
  7. Wizualizacji obliczeń i wykonywania ich w pamięci

Z newmero szalenie fajne jest też to, że aby dodawać takie duże liczby wystarczy umieć liczyć do 10 i znać kolory :). Nic więcej. A wiecie co to znaczy? Że dziecko, które na co dzień nie radzi sobie z matematyką w szkole powie: „potrafię”, a to bezcenne doświadczenie.

Kolejność działań i zasady są dość proste:

  1. Budujemy liczby, które chcemy dodać
  2. Następnie ścinamy pierwszy plasterek. Jeśli w liczbach wykorzystaliśmy jedności to ścinamy właśnie ich warstwę, same żółte klocki. Próbujemy je dodać. Możemy policzyć liczykształty na każdym klocku, jeśli liczenie w pamięci jest jeszcze trudnością.
  3. „Skrojone” klocki odkładamy na bok, a wynik dodawania żółtych klocków kładziemy na dole, pod zbudowanymi liczbami. Jeśli wynik był 2 cyfrowy wówczas zielony klocek kładziemy ponad zbudowanymi liczbami.
  4. Ścinamy kolejny plasterek. Tym razem zielony. Analogicznie dodajemy liczykształty na zielonych klockach. Wynik dodawania kładziemy na dole, a jeśli pojawiła się też dodatkowa setka, kładziemy ją na górze.
  5. Ścinamy ostatni – niebieski – plasterek. Postępujemy tak samo jak w przypadku dodawania jedności czy setek.
  6. Teraz wystarczy już tylko zbudować liczbę i wynik gotowy!